Manueeltherapie

Wat is Manueeltherapie?

Een manueeltherapeut is een fysiotherapeut die na zijn studie fysiotherapie nog een 3 tot 4 jarige post- HBO opleiding heeft gevolgd in de (Master) Manuele Therapie. Bij deze opleiding wordt er dieper ingegaan op kennis en vaardigheden om voornamelijk problemen van de gewrichten en de wervelkolom te behandelen. Uiteraard kunnen bewegingsproblemen in de gewrichten samenhangen met problemen in o.a. de coördinatie, het zenuwstelsel en de spieren. De manueeltherapeut wordt ook opgeleid om deze samenhangende problemen te onderzoeken en te behandelen.  Bij de Praktijk voor Fysiotherapie Kollum-Grijpskerk zijn Peter van Brummelen, en Marten Bouma de manueeltherapeuten.

Hoe ziet een manueeltherapeutische behandeling eruit?

Gedurende uw eerste afspraak bij een manueeltherapeut zal deze een intake afnemen en een lichamelijk onderzoek doen. De manueeltherapeut zal bij dit onderzoek extra aandacht hebben voor de functie van alle gewrichten in het lichaam en de wervelkolom en de samenhang daarin bij het bewegen. Het belangrijkste doel van de manueeltherapeutische behandeling is het opheffen van aanwezige belemmeringen bij het (pijn)vrij bewegen van de patiënt. Om deze belemmeringen van bewegen weg te nemen zal de manueeltherapeut o.a. technieken toepassen (mobilisaties en/ of manipulaties) om de voorwaarden voor pijnvrij bewegen in de gewrichten te verbeteren.

Naast deze manueeltherapeutische technieken zullen er vaak ook meer fysiotherapeutische behandelinterventies toegepast worden zoals b.v. triggerpointbehandeling van de spieren, oefeningen en adviezen t.a.v. bewegen.

Over het algemeen kan gezegd worden dat de manueeltherapeut zich voornamelijk richt op het wegnemen van belemmeringen voor het pijnvrij bewegen.

Lees ook hier meer over manueeltherapie.

Veel voorkomende klachten die de manueel therapeut behandelt zijn:

– hoofd-en nekpijn
– nek- en schouderklachten die uitstralen tot in de armen
– klachten hoog in de rug met rib- en borstpijn
– artrose b.v. van de heup
– lage rugklachten die eventueel uitstralen in de benen
– bepaalde vormen van duizeligheid en kaakklachten gecombineerd met nekklachten.

Voor onze particuliere tarieven van een behandeling verwijzen wij u naar de prijslijst particulieren tarieven